Το τρενακι του Πηλιου
Πρόκειται για μια μικροσκοπική γραμμή τρένου (πλάτους 0,60 μ.), με σημείο αναχώρησης τον Βόλο και τερματικό τις Μηλιές (απόσταση 28 χλμ.), με ενδιάμεσους σταθμούς και στάσεις στα σημαντικότερα χωριά της διαδρομής. Η διαδρομή περιλαμβάνει τεχνικά έργα αρκετά μεγάλα για την εποχή τους, όπως γέφυρες, σήραγγες κ.λπ., ενσωματωμένες στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον του Πηλίου. Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί παρουσιάζουν μεγάλο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και το τροχαίο υλικό (το οποίο διατηρείται σε άψογη κατάσταση μέχρι σήμερα) είναι μοναδικό στην Ελλάδα. Η κατασκευή της γραμμής ξεκίνησε το 1881. Η πρώτη πίστα από τον Βόλο στα Λεχώνια παραδόθηκε το 1896 και η υπόλοιπη μέχρι τις Μηλιές το 1903. Σχεδιαστής και κατασκευαστής του έργου ήταν ο Ιταλός μηχανικός Ernesto de Chirico, πατέρας του διάσημου ζωγράφου Giorgio de Chirico.
Η λειτουργία του τρένου είχε καθοριστική συμβολή στην ανάπτυξη των οικισμών που εξυπηρετούσε. Ωστόσο το 1971 σταμάτησε να λειτουργεί. Η προσπάθεια επαναφοράς του τρένου στις γραμμές ξεκίνησε το 1985. Η σιδηροδρομική γραμμή χρειαζόταν επισκευή του τροχαίου υλικού (ήδη ολοκληρωμένη) και συντήρηση των γραμμών και των κτιρίων που είναι ακόμη ημιτελή.
Το 1985 ανακηρύχθηκε ιστορικό μνημείο. Υπηρεσιακή Μονάδα: Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας. Το τρένο εκτελεί δρομολόγια σήμερα μεταξύ Άνω Λεχώνων και Μηλιών. Οι ημερομηνίες των δρομολογίων ποικίλλουν ανάλογα με την εποχή.
Τηλεφωνικός αριθμός: 24210 39723
Δρομολόγια: www.trainose.gr